Uncategorised

Підписано договір про співпрацю з Університетом СТЕКОМ (Індонезія)Підписано договір про співпрацю
 з Університетом СТЕКОМ (Індонезія)
Нещодавно було підписано договір про співпрацю з Університетом STEKOM, який знаходиться в Індонезії.
Університет науки та комп’ютерних технологій (STEKOM) зосереджується на підготовці студентів бакалаврату, які не лише володіють достатніми академічними знаннями, а й навичками управління бізнесом. 
Університет складається з 2 факультетів з таких програм:
Факультет комп’ютерних наук та бізнесу (бакалавр):
1. Інформаційні технології 
2. Комп'ютерна система 
3. Інформаційна система 
4. Підприємництво
5. Графічний дизайн 
6. Бізнес 
Факультет прикладних наук (Дипломна програма):
1. Комп'ютеризація бухгалтерського обліку
2. Управління інформацією
3. Електронні технології 
4. Графічна комп'ютеризація 
5.Комп’ютерні технології 
Предмет договору передбачає співпрацю між закладами в різних сферах: навчально-освітній, науково-дослідній, інформаційній та культурній. 
Серед основних напрямків спільної діяльності зазначено:
  • обмін студентами та викладачами;
  • обмін навчальними матеріалами;
  • організація консультацій, конференцій, семінарів;
  • організація культурних та спортивних заходів.
Більше інформації про договір та напрямки співпраці можна знайти тут
 
Відділ міжнародних зв’язків
 
 
Опубліковано на сайті ТНПУ ім. В. Гнатюка
18 липня  2022 р.
ЗМІ про нас. Конгреси, зустрічі з настоятелями храмів, а практика – у Стамбулі! Як магістри у Тернополі освоюють релігієзнавствоКонгреси, зустрічі з настоятелями храмів, а практика – у Стамбулі!
Як магістри у Тернополі освоюють релігієзнавство
Така спеціальність існує на історичному факультеті ТНПУ імені Володимира Гнатюка з 2019 року. Минулоріч магістерський рівень освітньої програми «Релігієзнавство» було офіційно акредитовано. Тепер навчання там закінчують професіонали у галузі релігії.
Що про унікальний на Тернопільщині курс розповіла одна із перших випускниць-магістрів? Які перспективи й можливості він дає студентам – читайте у матеріалі.
Оксана Кожушко закінчила бакалаврат в економічному університеті, наразі працює бухгалтером, але завжди мріяла здобути ще одну вищу освіту. Дізнавшись про спеціальність "Релігієзнавство" на кафедрі всесвітньої історії та релігієзнавства ТНПУ, жінка подала туди документи на магістратуру. Цьогоріч вона успішно її завершила й отримала диплом.
– Мій чоловік – священник, тому тема релігієзнавства для мене дуже цікава. Я християнка, греко-католичка, і найперше захопилась вивченням власної релігії. Також прагнула ознайомитись з релігійними процесами, що відбуваються в Україні та світі. Навчання за фахом тривало 1 рік і 4 місяці й стало для мене справжнім особистісним зростанням, – говорить пані Оксана.
Гарантом освітньої програми «Релігієзнавство» магістерського рівня є Елла Бистрицька – доктор історичних наук і професор кафедри всесвітньої історії та релігієзнавства. Вона пояснює, що оскільки Україна є мультирелігійною, з багатьма конфесіями, то актуальним залишається питання їхньої взаємодії на позиціях взаємоповаги. Саме це колектив кафедри хоче виховати у студентів.
– На програмі працюють провідні історики та релігієзнавці. Вони розповідають молоді про різні релігійні світогляди, особливості конфесій, обмеження у вірі, котрі накопичилися упродовж століть. Спеціальність постійно розвивається, наші заняття максимально корисні, – додає пані Елла.
Провели зустріч навіть з Епіфанієм
Випускниця магістратури Оксана пригадує, що її групу запросили взяти участь у проєкті «Релігія в особах». Він передбачав онлайн-зустрічі з єпископами, священниками, муфтіями, пастирами, лідерами духовних установ тощо. Студенти наживо поспілкувались з Послом України у Ватикані Андрієм Юрашем, главою Української греко-католицької церкви Святославом Шевчуком, архієпископом Тернопільським і Кременецьким Нестором, ректором Відкритого Православного Університету Святої Софії-Премудрості Георгієм Коваленком, настоятелем старообрядницького храму, керівниками Духовного управління мусульман України, буддистських організацій, представниками Святого Престолу, неорелігій (наприклад, бахаї).
Викладацькому колективу кафедри вдалось організувати навіть розмову з митрополитом Київським та всієї України Епіфанієм.
– Комплекс предметів «Релігієзнавства» передбачає набуття знань щодо діяльності релігійних організацій і викладання духовно-моральних дисциплін для дітей. Тому ми постійно запрошуємо на заняття очільників різних церков та конфесій, знайомимо з їхньою працею студентів. Також часто кличемо на лекції популярних релігієзнавців, – каже професорка Елла Бистрицька.
– Навчання у формі зустрічей з відомими діячами особливо захоплююче, адже коли читаєш про релігію в книзі – це одне, а коли чуєш про неї з уст самого її представника – це зовсім інше. Крім того, один з викладачів ознайомив нас з Майстернею академічного релігієзнавства. На наукових зустрічах, влаштованих цієї молодіжною громадською організацією, ми нерідко виступали зі своїми доробками. Досвід був неоціненний! – доповнює колишня студентка Оксана.
Знайомство з особливостями діяльності мечетей і мусульманських громад у Туреччині
На практиці відвідують мечеті й вивчають турецьку культуру
Оксана ділиться, що курс «Релігієзнавства» налічує багато різнотематичних навчальних дисциплін, як от: філософія науки, історіографія, менеджмент релігійного життя, методика викладання суспільствознавчих дисциплін, методологія історичних досліджень, правові засади діяльності релігійних організацій, релігієзнавча думка, релігія у публічному просторі, нові релігійні рухи, відносини між державою та релігійними організаціями тощо.
Цьогорічні магістри спеціальності "Релігієзнавство"
– Ми досконало вивчали англійську мову. Також освітня програма включає в себе навчання роботи з малечею. Випускники фаху викладають основи християнської етики у школах. Я цей напрямок не обирала, та займаюсь з дітьми на парафії, готую їх до першого причастя, – говорить Оксана.
Впродовж вивчення курсу релігієзнавства студенти історичного факультету окрім обов’язкових пар виступають на всеукраїнських конференціях та конгресах, зокрема Міжнародному конгресі молодих дослідників релігії. Магістерські роботи теж напряму пов’язані з релігійним напрямком.
Захист магістерських робіт на кафедрі
– Я мала тему «Діяльність громад Козівського деканату в контексті рішень Замойського синоду 1720-1760 років». Довелось досліджувати релігійне життя нашої греко-католицької церкви з 18 століття і до нині, а також те, як реформи Замойського синоду на неї вплинули, – розказує випускниця Оксана Кожушко.
Практика магістрів кафедри всесвітньої історії та релігієзнавства ТНПУ імені Володимира Гнатюка триває тиждень і проходить за кордоном у Стамбулі. Студенти вивчають іслам у його безпосередньому середовищі. Поїздка до столиці Туреччини забезпечена в рамках меморандуму про співпрацю між тернопільським університетом та Стамбульським фондом науки і культури.
На практиці в Стамбулі. Прямують в Айя-Софію
– Частина нашої практики проходила в Тернополі, ми вивчали роботу Департаменту культури і туризму. Далі поїхали у Стамбул, де пізнавали основи ісламу, культуру та історію Турецької республіки, слухали лекції, відвідали багато мечетей, спілкувалися з імамами та цікавими людьми. До речі, один з предметів в університеті – «Ісламська теологія і культура», викладає професор зі Стамбула. Це унікальний випадок для нашого міста. Раджу всім вступати на «Релігієзнавство»! – завершує випускниця магістерського рівня Оксана.
Конгреси, зустрічі з настоятелями храмів, а практика – у Стамбулі! Як магістри у Тернополі освоюють релігієзнавство

Студент з ТНПУ захищав бакалаврську роботу з передової

 

Студент історичного факультету Юрій Галицький захищав бакалаврську роботу з фронту. Про це розповів доцент кафедри історії України, археології педагогічного університету Володимир Кіцак.
 

Тернопільська студентка знімає ролики про переселенців

Археологи розкопали поблизу Тернополя рідкісні артефакти (фото)

Вівторок, 28 червня 2022 11:15
Археологи розкопали поблизу Тернополя рідкісні артефакти (фото)
У смт Залізці стартувала археологічна експедиція.

Розкопки, які триватимуть наступних два тижні, вже принесли перші результати.

Так, як розповіли в Залозецькому краєзнавчому музеї, вже віднайдено чимало різноманітних артефактів, серед яких – фрагмент пізньосередньовічної поліхромної кахлі, що цікаво, з синьо-жовтим забарвленням.

Нагадаємо, що розкопки в селищі проводять не вперше. Раніше археологи знайшли на території населеного пункту шкіряний пояс ХVІІ ст., бронзовий перстень із так званим орнаментом "роза вітрів", який широко зустрічається на пам'ятках Козацької доби ХVІ-ХVІІ ст., керамічні люльки, полив'яні миски, кухлі та скляні кубки. Усі вони поповнили експозицію місцевого музею.

Крім того, у селі Чистопади Залозецької селищної громади виявили стоянку первісних людей, яка датується періодом 35-40 тис. років до нашої ери.

Розповісти детальніше про нові знахідки обіцяють найближчим часом.

Фрагмент пізньосередньовічної поліхромної кахлі

289111323_5229243123855435_8564845266396219520_n.jpg

289615589_548394993593443_1215339861754721660_n.jpg

290516540_548395200260089_5069543157187303205_n.jpg

Опублікована на сайті Тернополяни

ЗМІ про нас. Чому створили Тернопільський став: історія та легенди про підземні переходи від науковців ТНПУ (ФОТО)Чому створили Тернопільський став: історія та легенди про підземні переходи від науковців ТНПУ
 

Справжня окраса Тернополя – водосховище (його ще називають Тернопільський став, Тернопільське озеро). Це місце своєрідною візитівкою обласного центру. Це не лише місце, де можна відпочити та розважитись, але й культурна та історична пам’ятка. Тернопільському ставу приблизно стільки ж років, як і місту Тернополю. Про історію та причини виникнення ставу, легенди про переходи під озером, від занепаду до відновлення озера – про, це та більше розповів «Файному місту», історик та краєзнавець з ТНПУ Петро Гуцал.

Окрасою Тернополя є став. Він разом з тим і візитівка нашого міста. Здається, жоден обласний центр України – не беремо до уваги міст, які розташовані на берегах великих рік, як наприклад, Київ, Запоріжжя, Каховка, Херсон та інші, через які протікає Дніпро – не має такого водного плеса, що створює неповторний (оригінальний) міський ландшафт, – ділиться історик.

Став відкривається для огляду найкраще з Тернопільського замку, біля підніжжя якого з-заходу і розкинулася водна гладь.

Вважається традиційно, що вони ровесники, тобто починають свою історію з 1540 року, коли магнат Ян Амор Тарновський отримав королівський привілей на будівництво фортеці («опідуму») Тарнополє. Правда, джерела з історії міста стверджують інше: 6 лютого 1545 р. король Сигізмунд І дарував Яну Тарновському береги річки Серет між селами Петриків і Пронятин для облаштування ставу, а16 березня 1548 р. власник Тернополя отримав привілей на володіння ставом з боку Кутківців.

 За цими двома відомими нам датами ховається непроста історія виникнення Тернопільського ставу. Як би там не було, але початки Тернопільського ставу ще до кінця не з’ясовані.

Та є ще один документ, досі невідомий, який проливає світло на ранню історію ставу. На нього вказує історик Петро Гуцал. Це звіт урядової комісії 1546 року про межі між Королівством Польським і Великим князівством Литовським.

3 жовтня цього року комісари перебували біля сіл Петриків, Пронятин і Байківці йописали їхнє розташування, засвідчивши зокрема, що краківському воєводі належить «село Петриків … з озером на Сереті, яке заложив півтора року тому пан Тарновський ставом, що достає до берегу князів Збаразьких». Тернопіль у цьому документі не згаданий, отже, він ще тільки-но будувався, але тепер точно знаємо, що став біля міста закладений навесні 1545 р.

Гребля була на лінії замку, що зводився, тобто північніше від сучасної греблі. Варто заважили, що облаштування греблі і служба на ній входило до повинностей тернопільських міщан.

Озеро для захисту від ворогів

Прийнято вважати, що став був зведений, щоби захищати місто від нападів ворогів. Дійсно, став оточував міський замок із заходу, а заплави – з півночі. Упродовж 16–17 століть ледь не щороку на Поділля, Галичину і Волинь здійснювали набіги ординці.

Та мало хто знає, що найчастіше походи відбувалися взимку, коли річки і стави замерзали, тож якихось перешкод не могли чинити нападникам при штурмі поселень. Як не дивно, але найкраще захищали Тернопіль … імена його дідичів, –розповідає Петро Гуцал.

 Саме так, власники міста Тарновські, Острозькі, Замойські – одні з наймогутніших магнатів – завжди могли організувати своє військо проти ординців, якщо ті посміли би напасти на їхній Тернопіль, тому зазвичай чужинці не спокушували свою долю.

Причина створення ставу

Основною причиною створення ставу був господарський інтерес. Дуже вигідно було розводити рибу і продавати її в королівстві, тож не скористатися таким «бізнесом» Ян Тарновський не міг. А отримані кошти витрачалися насамперед на будівництво Тернопільського замку.

Став був однією з фінансових підойм Тернополя на його початковому етапі. І звичайно, став був необхідним для млинарства – теж дуже прибуткового ремесла в той час. Від початків на греблі зводилися млини і власники Тернополя отримували за це чималий кошт. Так, згідно з інвентарем Тернополя 1672 року на греблі ставу діяли 4 млини.

Легенда про земельний перехід під озером

Щодо ставу досі поширюється легенда про підземний перехід під ним із замку до Загребелля.

Насправді жодного підземного ходу не було, бо не існувало реальної потреби в цьому, а найголовніше, як довів тернопільський геолог професор ТНПУ Йосип Свинко, – це здійснити було неможливо, – додає краєзнавець.

27 червня 1589 року в Тернополі побував Еріх Лясота – через 5 років він відвідає з дипломатичною місією Запорізьку Січ і залишить у своєму щоденнику цінні відомості про українське козацтва.

А тоді він записав про наше місто одне речення: «Місто Тернопіль належить князю Острозькому; лежить воно на березі річки Секрет над чудовим великим ставом – таких я небагато бачив у Польщі».

У серпні 1711 року посол датського короля Юль Юст, перебуваючи у Тернополі – «великому, добре влаштованому й укріпленому стінами місті», згадав, що на його окраїні єстав.

Негативні впливи на став

Мінялися власники Тернополя, а його став й надалі існував, в ньому розводили рибу для продажу, а млини на греблі мололи борошно. Загалом же став поступово занепадав. Викуп міста в лютому 1843 року в шляхтича Тадея Туркула не покращив існування ставу. Із середини 19 століття почали зникати водяні млини, оскільки появилися млини парові.

Негативно на став вплинув час Першої світової війни. Ніхто не дбав про нього, водне плесо вкрили водорості, дно замулилося, мешканці випускали до води свою домашню птицю, процвітало браконьєрство.

У міжвоєнний період, коли Тернопіль був в складі Польщі, дещо зроблено для облаштування ставу. Так, на березі неподалік замку, на місці частинининішнього парку імені Т, Шевченка, відкрився пляж, діяла станція човнів, тренувалися спортсмени-веслувальники тощо.

Відновлений став

Віддавна через негоду інколи траплялося лихо: вода ставу виходила з берегів і завдавала чималої шкоди прибережним місцинам і людям. Так, 6 квітня 1932 року внаслідок проливних дощів вилився став, затопивши луки і городи, загинуло в обійстях чимало домашньої птиці, а наступного дня вийшов з берегів Серет – аж до Великої Березовиці розкинулося велике озеро.

Навесні 1944 року, під час запеклих боїв за місто між військами червоної армії і вермахту, гребля була розбита і став зник. Замулена місцина заросла різними травами. Підприємливі мешканці, що жили біля на березі колишнього ставу, облаштували собі городи, випасали дрібну домашню худобу. Звичайно, це не прикрашало місто.

Тому у 1956 році власті міста й області, заручившись підтримкою центральних органів в Києві, вирішили звести новий став. Були  проведені відповідні гідротехнічні роботи, зведена нова гребля й укріплені береги – і появився в Тернополі знову став.

Його назвали, згідно з тодішньою радянською традицією, Комсомольським озером. Суачсна молодь мабуть не знає, що комсомол – молодіжна організація під кермуванням компартії, так званий комуністичний союз молоді. У 1992 році, вже в незалежній Україні, демократична влада міста, змінила назву водойми на Тернопільський став.

Плацдарм для чемпіонатів

Свій нинішній вигляд став зберігає понад 60 років. 14 серпня 1987 року на Тернопільському ставі (тоді він називався Комсомольським озером) розпочався чемпіонат світу з водно-моторного спорту (скутери класу 0-500); тривав чотири дні. Відтоді тут вже багато разів відбувалися чемпіонати світу та Європи з цього виду спорту, організовувалися змагання на день міста 28 серпня.

Вже стало традицією, що в Тернополі наприкінці серпня проходять змагання з віндсерфінгу  (вітрильного спорту). На акваторії ставу теж відбувається така регата, яку присвячують Дню міста.

У червні 2019 року на Тернопільському ставі продовж п’яти днів відбувався чемпіонат України з віндсерфінгу.

Став вимагає турботи про себе. Необхідно слідкувати за станом води, щоби вона не замулювалася і відповідала нормі.

Нагадаємо, у 1965 році озером почав ходити невеликий теплохід, що викликало великий інтерес людей до мандрівок на воді. Через три роки появився більший теплохід під назвою «Герой Танцоров», який ходить до сьогодні. У травні 2022 року, в рамках декомунізації і дерусифікації, за рішенням відповідної міської комісії вирішено дати теплоходу на Тернопільському ставі нову назву, а саме «Ян Амор Тарновський» – на честь засновника міста і його ставу в далеких 1540-х роках.

Аліна Пастир,
Файне місто

Сплели вже понад 2,5 гектара
маскувальної сітки

 У ТНПУ мають власний секрет цього ремесла 
Виготовляти маскувальні сітки для потреб ЗСУ на історичному факультеті ТНПУ імені Володимира Гнатюка почали ще з кінця 2014-го. 

Упродовж наступних восьми років колектив викладачів та студентів не покидав це заняття й виробив власну техніку ідеального плетіння.

Якою має бути хороша сітка? Скільки одиниць маскування вже зробили на факультеті та які клопоти у своїй справі мають? Розповідаємо.

Про те, як виникла ідея почати плести сітки на передову, нам розповідає її ініціатор Володимир Кіцак – доцент кафедри історії України та археології.– Наприкінці 2014 року наш завкафедри Іван Зуляк пішов воювати на фронт кулеметником у 80 бригаду. Ми на історичному факультеті захотіли чимось допомогти і йому, і іншим військовим. Вирішили робити маскувальні сітки. До лютого 2022 року сплели їх загальною площею у понад гектар, – каже чоловік.

Коли розпочалось повномасштабне російське вторгнення, до справи факультету одразу долучились чимало тернополян – як викладачі і студенти ТНПУ, так і пересічні тернополяни. Плетіння сіток тут буквально поставили на конвеєр.

Волонтери з Харкова під обстрілами вивезли нитки

За словами Володимира Кіцака, добротна сітка повинна мати площу у 30-40 метрів квадратних. Цього розміру достатньо, аби замаскувати від ворога один БТР. Щоб повністю накрити танк або більшу військову техніку, наші бійці на передовій беруть дві-три сітки та скріплюють у формі «хатинки».

На історичному факультеті маскувальні сітки плетуть прямокутними, вони зручні у транспортуванні, малооб’ємні й легко змотуються. Кольори добирають природні, тому маскування гарно вписується в лісові й степові ландшафти.

– Здебільшого, нитки ми купуємо в Харкові. Коли це місто чи не щодня атакували ворожі війська, мали цікаву історію. Там розміщене єдине в Україні підприємство, яке створювало основи для сіток. Харківські волонтери, під обстрілами й через блокпости, зуміли вивезти нам доволі багато ниток для плетіння. Їх використовуємо й досі, – ділиться з нами пан Володимир.

Щодо тканини, то на початку війни колектив факультету робив сітки з обрізків. Пан Володимир додає: тернополяни привозили велику кількість «гуманітарки», пакетами несли одяг з дому, до ініціативи долучались різні магазини. Зараз, на жаль, тканини потрібних відтінків бракує і доводиться перефарбовувати речі.

– Уродженка міста Наталія Собчак зуміла з Італії доставити сюди промислову пральну машинку. У ній ми фарбуємо тканину у шість відтінків зеленого. Як бачите, беремо звичайнісінькі простирадла. Закупити фарбу допомогла «Європейська Солідарність», – говорить Володимир Кіцак.

На факультеті охочі робити маскувальні сітки збираються фактично щодня – з 9:00 до 19:00.
Іноді доводиться працювати навіть у неділю.
В одній з аудиторій корпусу зустрічаємо Лізу й Марту. Дівчата є студентками першого курсу історичного факультету ТНПУ імені В. Гнатюка, навчаються в різних групах.

За час війни вони прийшли плести сітку вперше. Спеціально приїхали до Тернополя на два дні, аби хоч якось допомогти українській армії.

– У першому семестрі я дізналась, що таке маскувальна сітка і для чого вона призначена, а також познайомилася з технікою плетіння. Треба пронизувати тканину через клітинки і стежити, аби були великі «плями», щоб сітка була щільною. Якщо руки звикли, то плести просто, – усміхається Ліза.

Дівчина ділиться, що маскування треба створювати з тканини монокоричневих, темних і зелених відтінків. Останні ідеально підходять для літнього періоду. Ще плетуть сітку з урахуванням асиметрії, це основа природного вигляду.

– Прийшла сюди вперше, але до війни ми вже плели сітки. Освоїли техніку завдяки Володимиру Мироновичу. Вона легка, але є й складніші, приміром, «плями» квадратної форми. Маємо навики плетіння, тому з Лізою швидко впораємось хоча б з однією сіткою, – додає першокурсниця Марта.
Михайло також навчається на першому курсі цього факультету і мріє стати в майбутньому вчителем історії. Волонтерити сюди він приходить майже щодня.

– Можу і плести сітки, коли потрібно, але наразі ріжу тканину. Її для однієї сітки треба чимало. Чим більше – тим краще. Раніше ми робили ширші смужки, тепер тонші. Це залежить від ситуації і запитів військових, – розповідає юнак. За словами Володимира Кіцака, за цілий робочий день шість-вісім людей можуть сплести одну сітку, тобто це ремесло досить часо- й енергозатратне.Зараз приходять плести сітки здебільшого переселенці Маскувальними сітками, власноруч виготовленими колективом історичного факультету, вже користуються бійці десантно-штурмових бригад, угруповання сил спеціальних операцій ЗС України тощо. Поки на їхню якість не скаржились.– У мене за вісім років є багато зв’язків на фронті. Сітки захисникам передаємо або Новою Поштою, або волонтерами. Час від часу місцева військова частина формує бус і ми даємо своє маскування. Окремо сітки можуть забрати ті, хто самі прийшли їх сплести для рідних або знайомих, котрі воюють, – пояснює пан Володимир.Доцент додає, що якщо відкинути перші два воєнні тижні, коли долучались всі небайдужі, зараз плести сітки на факультет приходять майже виключно переселенці – харків’яни, чернігівці, одесити, мешканці Сіверськодонецька, Лисичанська, Маріуполя. Тернополяни малоактивні.За останні три місяці вторгнення тут сплели 387 сіток. Їхня загальна площа сягає 13 250 квадратних метрів. Якщо рахувати в цілому всі маскувальні сітки, зроблені колективом факультету від 2014 року – цифри справді вражаючі!

– Ми виготовили 740 сіток, а це майже 24 000 квадратних метрів. Скоро буде рекорд за площею – 2,5 гектара! Тільки за останній місяць сплели на факультеті  і відправили військовим на передову 25 сіток! Надіємось, що хлопці швидко виженуть ворога з України і настане Перемога! – завершує Володимир Кіцак.
 
Юлія Іноземцева , Вадим Єпур
20 хвилин

Дочірні категорії

school3ВИДАННЯ ПРАЦІВНИКІВ ТНПУ

 

Підручники, навчальні посібники, лекції, методичні рекомендації працівників Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

 

 

Видання працівників 2019 р.

Видання працівників 2020 р.

Видання працівників 2021 р.

Видання працівників 2022 р.

Видання працівників 2023 р.

Видання працівників 2024 р.

Видання працівників 2025 р.

 

варіант 2

 

logo1 1

Ресурси ТНПУ

Всеукраїнські ресурси

Світові бази даних

Наукометрія

Бібліотеки України

  Copyright Right 2015 ---. 

All Rights Reserved.

beylikdüzü escort beylikdüzü escort beylikdüzü escort beylikdüzü escort escort seks hikayesi beylikdüzü escort beylikdüzü escort beylikdüzü escort izmit escort gaziantep escort escort bayan istanbul escort esenyurt escort esenyurt escort porno izle beylikdüzü escort beylikdüzü escort beylikdüzü escort alanya escort